Uitdaging:

Bij een groot sorteercentrum van een ‘pakkettenboer’ hebben ze 12 laadbanden. Dat is een uitschuifbare band waarmee ze pakketje tot voorin van een bestelwagen kunnen brengen. Zo’n bus is soms wel 6 m diep en zonder zo’n band zou je elk pakket tot voorin de bus moeten brengen.

Aan kop van zo’n laadband zit een klein besturingsmodule waarmee je de band korter kunt maken als de bus voller komt te zitten, en binnen zit er ook een besturing waarmee je dat kunt doen.

In die laadband lopen dus kabels naar de motor die de band laat draaien en naar de motor die het in- en uitschuiven verzorgt, en dan gaat er nog een kabel naar de bediening op de kop. Die kabels worden op een trommel opgerold als de band weer naar binnen gaat.

Een aantal van die banden deden het niet meer maar de leverancier was failliet gegaan en men vroeg mij om daar eens naar te kijken.

Toen ik een defecte band open maakte zag ik dat de kabels wokkels waren geworden en er daardoor draadbreuken waren ontstaan, waardoor de band het niet meer deed. Toen ik het

type kabel onderzocht was dat ook wel logisch want er was standaard kabel gebruikt. Als kabels veel bewegen, zoals in een kabelrups of op een trommel moet je speciaal ontworpen kabels gebruiken. Deze kabels zijn op een speciale manier inwendig getwist waardoor ze niet ‘wokkelen’.

 

Oplossing:

Ik heb van alle laadbanden alle kabels vervangen voor types die de juiste eigenschappen hebben en heb meteen de bedieningen gereviseerd. Ook hebben we de schema’s aangepast naar de werkelijkheid, want dat klopte ook niet helemaal.

 

Gevolg:

De laadbanden werkten allemaal weer en na een inspectie een half jaar later bleek dat alle kabels nog keurig recht waren, en dat er alleen in de automaat in de kantine nog wokkels zaten!

Terug naar het overzicht