Uitdaging:
Door miscommunicatie kwam in de afondende fase van een groot project van een complexe productielijn de projectleider erachter dat er geen aftransport was voorzien. Nutricia dacht dat er daarvoor nieuwe banen zouden komen, de aannemer dacht dat de oude banen bleven staan. Helaas had Nutricia die 15 banen al naar de oud-ijzer-boer gebracht en de besturing was in een container gegaan.
Op het moment dat dit duidelijk werd was er al productie gepland voor een week daarna. Een mechanische partij werd opgetrommeld om de oude banen bij de schroothandelaar terug te halen en die terug op te stellen, met meteen een kleine broodnodige revisie, want ‘omdat de banen toch weggaan’ had men al een tijdje geen onderhoud meer gepleegd.
Deze partij kende mij van andere klussen en heeft in overleg met Nutricia mij ingeschakeld voor de elektrische werkzaamheden.
Oplossing:
We hebben voor de eerste dagen productie een tijdelijke besturing gemaakt die het mogelijk maakte om pallets vlak achter de nieuwe lijn met een heftruck af te halen. Daarna zijn we een nieuwe besturing voor alle banen gaan engineeren en maken. Na 2 weken was het uiteindelijke paneel klaar en waren ook de revisie werkzaamheden afgerond.
Op de eerstvolgende zaterdag en zondag is met een club mensen in 2 ploegen alles aangesloten en ingeregeld, en op maandagochtend was het hele pallet aftransport gereed. In de week erna is alles gekoppeld aan de AGV installatie en ingeregeld zodat er geen heftruck meer aan te pas kwam.
Gevolg:
In recordtijd is er een besturing gebouwd voor een reeds verwijderd transportsysteem en zonder productieverlies is het probleem opgelost. Allemaal winnaars, al zal er nog wel met wat mensen gesproken zijn hoe dit heeft kunnen gebeuren.