Kennis is essentieel binnen de maakindustrie. Veel bedrijven beschikken over waardevolle vaktechnische en machinespecifieke kennis, maar helaas blijft deze vaak beperkt tot de hoofden van het technische personeel of van het oudere personeel dat uiteindelijk met pensioen gaat. Vergrijzing en een tekort aan goed onderlegd technisch personeel zorgt ervoor dat waardevolle informatie verloren gaat. Daarom is het hoog tijd dat alle kennis wordt vastgelegd, waardoor deze voor iedereen toegankelijk is.
Minder tijd nodig om problemen op te lossen
Een overzichtelijke documentatie zorgt ervoor dat alle belangrijke kennis toegankelijk is voor monteurs, engineers en operators. Hierdoor kunnen zij oplossingen makkelijk opzoeken wanneer ze deze nodig hebben. Het oplossen van problemen duurt hierdoor aanzienlijk minder lang. Daarnaast kunnen storingen vaak zelfs door de operator worden verholpen, waardoor monteurs zich kunnen concentreren op het doorvoeren van verbeteringen. Bovendien leidt kennisborging tot directe kostenbesparingen en waarborgt het op de lange termijn de kennis binnen het bedrijf.
Documentatie op orde
In veel gevallen is het zo dat de documentatie van machines en processen alleen op papier bestaat, onvolledig is of het bestaat zelfs helemaal niet. Het vinden van de juiste informatie kan hierdoor behoorlijk veel tijd in beslag nemen. Digitalisering van deze informatie biedt hierin de oplossing. Zo wordt alle informatie toegankelijk via een smartphone of tablet en kan deze informatie zelfs visueel overzichtelijk worden weergegeven. Zo weten ook minder ervaren werknemers raad met de informatie.
Rapporteren van storingen en oplossingen
In bedrijven waarin in ploegen wordt gewerkt, is het vaak lastig om een goede overdracht te realiseren. Monteurs hebben vaak geen tijd of middelen om hun bevindingen vast te leggen en door te geven. Dit is zonde, omdat er tegenwoordig gebruiksvriendelijke softwareprogramma’s beschikbaar zijn die dit proces vereenvoudigen. Door het rapporteren van storingen en bijbehorende oplossingen onderdeel te maken van de dagelijkse werkzaamheden van monteurs, en hen bijvoorbeeld op vaste momenten hun werkzaamheden te laten registreren, wordt voorkomen dat waardevolle informatie verloren gaat. Het vastleggen van alle soorten storingen, groot en klein, maakt het vinden van passende oplossingen veel efficiënter en bespaart aanzienlijke tijd. Het kan zelfs helpen om storingen te voorkomen voordat ze optreden.
Het goed documenteren van alle storingen en bijbehorende oplossingen heeft dus meerdere voordelen. Problemen worden sneller opgelost en er is minder technisch zwaar onderlegd personeel nodig om storingen/problemen op te lossen. Dit haalt op zijn beurt weer druk af van het dringende personeelstekort.
Benieuwd wat er nog meer gedaan kan worden aan het personeelstekort in de maakindustrie? Download ons whitepaper ‘Een toekomst zonder personeel’ .