Dus, je ziet dat er wat automatiseringen doorgevoerd kunnen worden op de fabrieksvloer, maar je hebt geen eigen automatiseringsspecialist in huis. Dan zul je een externe automatiseringsspecialist moeten inschakelen. Om zeker te weten dat je de juiste persoon te pakken hebt, hebben we een aantal vaardigheden opgesteld waar een specialist zeker aan moet voldoen. Zo krijg je gegarandeerd kwaliteit en efficiëntie.
1 Impact bepalen
Een goede specialist kent de impact van een automatisering voor een bedrijf. Dat betekent dat diegene niet alleen weet welk effect de automatiseringen op het proces van een bedrijf heeft, maar ook het rendement hiervan kan bepalen. Door te kunnen berekenen hoeveel tijd er gewonnen wordt en wat daar de uitkomst voor is, maak je een automatisering tastbaar en interessant voor een bedrijf. Daarmee is een automatiseringsspecialist dus méér dan alleen een techneut. Die denken namelijk niet vaak in een verdienmodel maar kunnen wel allerlei automatiseringen uitvoeren zonder de impact hiervan te kennen. Samen weten ze alles.
2 Een bedrijf kennen
Dit betekent dus dat een goede specialist een bedrijf kan inschatten wanneer hij ergens binnenkomt. De techniek staat tenslotte in dienst van het bedrijf. Een goede specialist weet dit niet alleen, maar kan hierop anticiperen door oplossingen en automatiseringen op maat te bedenken en uit te voeren.
3 Veel verschillende ervaring
Een externe specialist komt bij veel bedrijven over de vloer. Dat betekent dat diegene constant nieuwe ervaringen opdoet en met nieuwe problemen en bijbehorende oplossingen te maken krijgt. Wanneer er interne specialisten aanwezig zijn, is deze ervaring vaak een stuk beperkter. In dat geval moet het bedrijf de ruimte en het budget vrij maken om personeel zich te laten ontwikkelen. Met het huidige personeelstekort is dat echter vaak niet mogelijk waardoor techneuten steeds meer als manusje van alles optreden en bezig zijn met brandjes te blussen. Zie voor meer inzicht onze blog ‘Meer productie met dezelfde machine‘.
4 Geen automatische piloot
Een goede automatiseringsspecialist werkt juist niet op de automatische piloot maar behoudt een open, frisse en nieuwsgierige blik. Zodra deze specialist de vloer op stapt moet hij aandachtspunten zien waar hij mee kan werken.
5 Mond-tot-mond reclame
Goede mond-tot-mond reclame is dé manier om een goede automatiseringsspecialist te herkennen. Technisch personeel kent elkaar vaak via via en dus worden bepaalde namen snel genoemd wanneer het over automatisering gaat.
Benieuwd naar meer tips over automatisering en installatietechniek? Volg ons dan op social media om geen enkele tip of update te missen.