Bij een complex project komt veel kijken. Van het inrichten van een hele fabriek tot het maken van één machine: je krijgt met verschillende disciplines te maken. Communicatie is bij zulke projecten hét sleutelwoord om het project succesvol te laten verlopen.

Bij het inrichten van een hele fabriek of het maken van één machine zijn er verschillende partijen aan het werk. Zo maken wijzelf bijvoorbeeld de schakelkast, schrijven het programma en de interface voor de operator. Maar er zijn ook partijen bij betrokken die bijvoorbeeld de motor in elkaar schroeven. Hierin is het belangrijk dat alle partijen van elkaar op de hoogte zijn en van de ander weten wat deze aan het doen is.

Wie doet wat?

Het is dus belangrijk dat iedereen weet wie wat doet maar vooral: waarom dingen op een bepaalde manier worden gedaan. In sommige gevallen heeft een machinebouwer bijvoorbeeld iets bedacht om een specifieke reden. Als de programmeur dit niet weet, programmeert deze misschien iets op een heel andere manier waardoor zaken langs elkaar gaan lopen.

Meer dan alleen techniek

Het is belangrijk dat je als technisch medewerker techniek in de breedste zin leuk vindt. Dat betekent dus méér doen dan alleen werken aan machines of je eigen discipline. Je doet de klant tenslotte tekort als je alleen het hoognodige doet. Het is belangrijk dat je altijd wil weten ‘waarom?’. Misschien zit daar wel een antwoord aan vast waar je op een later moment iets mee kan of moet doen.

Overleg

Om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen, is het belangrijk dat er overlegd wordt tussen alle partijen. Een probleem kan vaak op veel verschillende manieren worden opgelost. De ingeslagen weg moet door alle partijen samen gekozen worden. Maar hierbij geldt wel de kanttekening: niet tevéél lullen, want dat kost alleen maar tijd.

Wat levert het op?

Een goede communicatie op de werkvloer heeft verschillende voordelen.

  1. Verschillende disciplines weten waar ze aan toe zijn.
  2. Je wilt niet dat er maar één iemand is die een probleem kan oplossen omdat diegene de enige is die weet hoe, wat en waarom.
  3. Een goede communicatie met de klant draagt bij aan een goede klantrelatie. Zeker bij storingen. Je moet precies kunnen uitleggen waarom je iets doet. Je legt je werkwijze uit. Maar ook het geven van advies hoort hierbij.
  4. Een goede communicatie zorgt ervoor dat je op niveau met klanten kunt praten en zelf kunt inschatten of dit een technische of een managementklant is.
  5. Ook op papier kun je goed communiceren. Wie alle stappen in een programmeringsproces vastlegt, zorgt ervoor dat iemand anders terug kan vallen op deze administratie en weet hoe hij verder moet.

Hulp nodig bij het automatiseren of optimaliseren van installaties? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.