Bij een klein bedrijf zijn de communicatielijnen bij het uitvoeren van projecten vaak lekker kort. Bij grote bedrijven zijn er vaak meer mensen en afdelingen bij betrokken, waardoor de communicatielijnen complexer worden. Ook al wordt er ellenlang vergaderd en overlegd, het kan het toch misgaan. Een voorbeeld.

Een grote opdrachtgever besteedt een grote opdracht uit aan een groot bedrijf. Tegelijkertijd was er bij dat bedrijf een afdeling die aannam dat het grote bedrijf die de grote opdracht had aangenomen nieuwe palletbanen zou leveren. Deze moesten ervoor zorgen dat de geproduceerde pallets afgevoerd werden naar het magazijn. Daarom hadden zij de oude, bestaande banen door een oud ijzerboer laten weghalen.

U voel het al aankomen! Op enig moment – door de lange communicatielijnen en ondanks de vele vergaderingen – werd tijdens de inbedrijfname ontdekt dat er iets miste: een traject met ongeveer 15 palletbanen, inclusief een besturing! Paniek, want er was al direct na de inbedrijfname productie gepland en nodig. Kortom, de oud ijzerboer werd gebeld of de banen al verschrot waren. Ferry Balvert Installaties werd gebeld of wij direct een besturing konden leveren.

De banen waren gelukkig nog in takt (met hier en daar wat roestplekken omdat ze buiten hadden gestaan) en wij konden voor nood een besturing maken. Zo gebeurde het dat er twee dagen na de vraag toch een paar banen draaiden en de producent net op tijd pallets kon produceren. De daarop volgende weken werden tien palletbanen opgesteld en hebben wij de definitieve besturing gebouwd en geïnstalleerd. Die opstelling staat nu al jaren nog heerlijk te draaien.

Het was even zweten en het kostte wat extra uren, maar het gaf toch een voldoening! En ook de klant was erg blij dat hij uiteindelijk amper last had van de haperende communicatie. Zo blijkt maar weer dat communiceren het sleutelwoord is bij het realiseren van complexe projecten.

Ferry Balvert

Leave a Reply