Ook in de wereld van de besturingstechniek zie je veel technische veranderingen. Het kennen, en toepassen, van de nieuwste snufjes kan behoorlijk veel voordelen hebben. Zo zorg je hiermee voor productiever werk maar krijg je ook meer inzicht in machines en kun je hiermee proactief te werk gaan om problemen te voorkomen. Dat helpt vervolgens natuurlijk weer met het soepel laten verlopen van alle processen en het tevreden houden van de werknemers.

Meer data verzamelen

Tegenwoordig is bijna alles voorzien van Internet of Things, oftewel IoT. Zelfs eenvoudige toepassingen zoals opnemers en sensoren worden steeds slimmer. Met speciale software kun je hier inmiddels een stuk meer informatie uithalen dan ‘hij doet het wel’ of ‘hij doet het niet’. Je kunt bijvoorbeeld zien wanneer de opnemer slechter begint te presteren of wanneer het medium dat hij meet slechter wordt. Hier kun je vervolgens preventief op reageren door bepaalde zaken te vervangen en hoef je niet te wachten totdat iets kapot gaat.

Makkelijker werken

Een ander voordeel van het steeds slimmer worden van apparatuur, is dat deze vaak te besturen/bekijken is via een app op een smartphone of tablet. Dit is vooral voor de monteur heel prettig werken, die nu niet meer om een machine heen moet blijven lopen om informatie te zien op een display.

Meer inzichten opdoen

Veel bedrijven hebben inmiddels hun OT-netwerk (operationele technologie) gekoppeld aan hun IT-netwerk (informatie technologie). Hierdoor krijg je veel meer informatie vanuit machines binnen. Je kunt allerlei informatie real time inzien waardoor je gemiddeldes kunt bekijken, storingen direct ziet of bepaalde tendensen kunt herkennen. Uit deze informatie kun je vervolgens conclusies trekken en hierop reageren. De dashboards waarop bovenstaande informatie te zien is, worden dusdanig weergegeven dat alle informatie makkelijk te interpreteren is.

Applicatie en HMI’s

Over het algemeen wordt de applicatie gemaakt door de fabrikanten van de machines. Dit betekent dat diegene die deze applicatie maakt, diep in de materie thuis is en specifieke kennis van de machine heeft. Wanneer er specifieke machines worden gemaakt voor één klant, of het gaat om een oudere machine, kan het lastiger worden een app te gebruiken en deze af te stemmen op het gebruik van de operators en monteurs.

Hier kan een Human Machine Interface (HMI) bij helpen. Hierop wordt gepresenteerd wanneer er een storing is en wat hieraan gedaan kan worden. De informatie van deze schermen kan overgenomen worden als HTML-pagina die vervolgens op een tablet getoond kan worden. Hiermee heeft de monteur altijd de belangrijke informatie in handen terwijl hij mobiel blijft.

Breder inzetbare medewerkers

Machines geven dus heldere en duidelijke informatie weer en de interface laat zich makkelijker bedienen. Dit betekent dat er niet langer uitgebreid geschoolde specialisten nodig zijn om een machine te bedienen en te onderhouden. Als de machine slimmer is, weet deze precies wat er nodig is voor een reparatie of optimalisatie. Zeker met het huidige personeelstekort in de technische sector, is dit een belangrijke ontwikkeling.

Weten welke optimalisatieslagen wij allemaal voor je kunnen uitvoeren? Bekijk onze diensten of lees een van onze klantcases.

Weten welke optimalisatieslagen wij allemaal voor je kunnen uitvoeren? Bekijk onze diensten of lees een van onze klantcases.