Soms worden wij gevraagd om mee te denken over een oplossing waarmee de klant geen raad weet. Wij hebben de afgelopen jaren immers een schat aan ervaringen en kennis op het gebied van industriële automatisering opgedaan. Hierdoor kunnen wij regelmatig een simpele oplossing bieden voor een probleem waar een klant niet eens aan had gedacht. Een beetje met de insteek: iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist. Maar wat heeft dat te maken met een olifant in een boom?

Het komt meer dan eens voor dat we een oplossing voorstellen die door de Technische Dienst van de opdrachtgever wordt weggewimpeld met ‘dat lukt toch niet’ of ‘zoiets hebben we al geprobeerd’. En soms ziet een Technische Dienst een ander probleem dan dat de operator ervaart. Of komt de Technische Dienst met een oplossing waarvan de operator denk of weet dat dit niet gaat werken. Wij fungeren dan graag als onderhandelaar tussen beide partijen. Door het op een net iets andere manier aan te pakken, lukt het dan vaak toch wel.

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist. Met andere woorden: als je denkt dat iets niet gaat lukken, lukt juist dáárom vaak niet. Gelukkig zijn de meeste operators – net als wij – gericht op resultaat. Door een probleem goed uit te leggen, en vooral door nauw te overleggen, komen we samen tot een beter resultaat.

En wat doet die olifant in de boom? Hij wist waarschijnlijk niet dat hij niet kon klimmen!

Ferry Balvert

Leave a Reply