Het maken van de juiste keuze rondom technische verbeteringen is vaak lastig en van meerdere dingen afhankelijk. Gaat het bijvoorbeeld om het automatiseren of optimaliseren van een proces? En kent jouw technische afdeling de verbeterpunten of is dit nog een grijs gebied? Er zijn verschillende zaken die meespelen in de beslissing om zulke verbeteringen in house te laten uitvoeren of ze toch beter uit te besteden.

De vraag of je een technische verbetering in house kunt uitvoeren of het beter kunt uitbesteden, is dus van een paar zaken afhankelijk, zoals:

  • De aanwezigheid van specialisten die dit kunnen doen
  • Tijd
  • Kennis
  • Inzicht
  • Budget
  • Focus
  • Een frisse blik

In house

Het begint natuurlijk bij de vraag of er binnen jullie bedrijf een afdeling aanwezig is voor proces- of machineoptimalisatie, of dat dit een taak is binnen de technische afdeling? Dan kunnen zij eventueel naar de technische verbetering kijken mits zij ook deze specialisatie en het inzicht hebben om verbeterpunten op te merken. Maar dat er een technische dienst aanwezig is, wil niet zeggen dat zij de verbetering ook kunnen doorvoeren. Waar zij vaak mee te maken krijgen is:

  • Tijdsgebrek
  • De kans op onderbrekingen is groot vanwege een te grote werkdruk
  • Het ontbreken van een frisse blik om een verbetering zo efficiënt mogelijk door te voeren.

Wat ook nog kan voorkomen is dat een verbetering in eerste instantie simpel lijkt, maar er aan de achterkant veel meer aan de hand is. In zo’n geval loont het om alsnog een derde partij in te schakelen om de verbetering door te voeren. Heeft de technische dienst wel de tijd, het specialisme en de rust om de verbetering te realiseren? Dan kan het gewoon in house worden aangepakt.

Uitbesteden

Bij kleine bedrijven is vaak zo’n dergelijke afdeling niet aanwezig maar de impact om een derde partij in te schakelen is voor hun ook veel groter vanwege de kosten. In zulke gevallen moet er een afweging worden gemaakt of de investering het juiste rendement op de lange termijn oplevert. Vaak zijn bij kleine bedrijven de handen gebonden als er geen technische afdeling in huis is. Zij zullen zich dan sowieso op een derde partij moeten beroepen.

Hét voordeel van het inschakelen van een derde partij is dat deze persoon met een frisse blik naar de situatie kan kijken. Hierdoor vallen verbeterpunten een stuk sneller op. Daarnaast wordt deze persoon slechts voor één taak ingeschakeld. Hierdoor kan hij ongestoord werken en de verbetering optimaal doorvoeren. Heb jij behoefte aan zo’n derde partij? Neem dan contact op met FBI.